Liefde

Liefde

woensdag 25 oktober 2017

Open Monumentendag 2017








De boeren moesten accepteren
dat de buitenlui hun gronden  inspecteerden
en boden op hun pacht,
omdat de boer geen erfgenaam had
grootgebracht

De burgers van toen lieten alles maar toe
hoewel er kwade tongen spraken
over de buitenlui, ‘die’ mensen uit de stad
zij namen hun huizen over, stichtte
bedrijfjes ter goeder trouw

De burgers zagen met lede ogen toe,
op zoek naar rust en ruimte, dat viel nog
wat tegen
het is hard werken op het platte land,
behalve het beschermen van het erf en
huiselijk woongenot;  de boeren waren
eerst en zij hadden al een goede naam
uit generaties voor hun opgebouwd

Het is dankzij de boeren, ook in Heerhugowaard
dat  wij hier als burgers,
en ik beschouw mijzelf als buitenlui maar
 toch niet helemaal
Hier hun thuis hebben gevonden tussen al het
groen en polderrijk gebeuren

Mijn opa werkte bij het gemaal, hij baggerde sloten en
het Noord Hollans kanaal
was volkstuinboer in hart en nieren
een harde werker met gouden handjes en daar
is geen woord over gelogen, Hij droeg zijn naam
met trots, ook al gaf hij niet om faam,
in Heerhugowaard had hij zijn thuis gevonden
heeft een gezin gesticht en is nooit meer weggegaan







Het weekend van zaterdag 16 en 17 september 2017 was het landelijke Open Monumentendag met als thema 'Boeren, Burgers en Buitenlui'. Er werden door heel Nederland heen monumenten open gesteld en iets met dit thema gedaan. Ook in Heerhugowaard waar ik namens Schrijvenswaard onderstaand gedichtje mocht voordragen in het oude Polderhuis aan de Huygendijk in Heerhugowaard. Speciaal voor mij aan dit huis is dat mijn Opa en Oma daar hebben gewoond en mijn moeder er een deel van haar leven heeft doorgebracht. Ook ook mijn tante is daar geboren. Helaas door het slechte weer werden de activiteiten naar het gemeentehuis verplaatst waar de dichters hun gedichten over het monument en thema voor konden dragen...


1 opmerking:

  1. Geweldig Joyce om op zo een speciale plek/locatie te mogen voordragen. 😊👍

    BeantwoordenVerwijderen